Нові дані, які отримали дослідники з Бристольського університету, свідчать про те, що рослини колонізували суходіл планети близько 500 мільйонів років тому – на 100 мільйонів років раніше, ніж вважалося.

Мільярди років континенти Землі населяли лише бактерії та віруси. Перші чотири мільярди років земної історії на континентах нашої планети панували лише мікроби. Однак ситуація змінилася з появою на суходолі рослин та їх болотяних родичів, які жили у невеликих водоймах та озеленили цілі континенти. Так виникли нові середовища– стверджує доктор Дженіфер Морріс з Бристольського університету, один з провідних авторів дослідження: “Попередні спроби моделювання цих змін в атмосфері враховували “переднє” датування викопних рослин. Наше дослідження показує, що при датуванні скам’янілостей недооцінюється час появи рослин, тому ці моделі мають бути переглянуті”.

Rhynia gwynne-vaughanii є однією з найдавніших наземних рослин. Її вік становить близько 400 млн років. Зразок було знайдено в Абердинширі, Шотландія ( Джерело: Natural History Museum, London).

За словами співавтора дослідження Марка Паттіка, одні лише скам’янілості занадто дрібні та фрагментовані, і тому є ненадійним джерелом для встановлення часових меж появи рослин. Тому вчені вдалися до методу “молекулярного годинника”, який враховує генетичні відмінності у живих видах рослин та їх біологічних пращурів. За допомогою молекулярної оцінки дослідники змогли перевести ці відмінності у часові параметри, взявши за основу вік викопних скам’янілостей. “Наші результати показали, що предок наземних рослин існував у Середньому Кембрійському періоді, що відповідає віку першої відомої тварини на суходолі,”– зазначають автори.

Дослідники звертають увагу на те, що їм так і не вдалося встановити зв’язки, які могли існувати між наземними рослинами у ті часи. Однак, за словами професора Філіпа Донохью та Геральда Шнайдера, вони вдалися до різних припущень щодо можливих зв’язків рослин на суходолі, і це не вплинуло на результати.. Встановлена хронологія цих подій раніше покладалася на знахідки найдавніших викопних рослин віком близько 420 мільйонів років.

Нове дослідження, яке було опубліковане у журналі Американської академії наук (PNAS), встановило, що вищезазначені події розгортались у зовсім іншому проміжку історії Землі. На думку дослідників, це відбулося на 100 мільйонів років раніше, і це, м’яко кажучи, змінює наше сприйняття еволюції біосфери на Землі.

“Глобальне поширення рослин та їхнє пристосування до життя на суходолі призвело до підвищення вивітрювання водойм на континентах, що стало причиною різкого зниження рівнів “парникового газу” двоокисувуглецування.

Cooksonia pertoni – один зі зразків, які знайшла співавтор дослідження Дайан Едвартс. Уперше інформація про цю рослину з’явилася у 1979 році у журналі Palaeontology. (Джерело: Diane Edwards).

Події, які сталися близько половини мільярда років тому, кардинально змінили умови життя на континентах, відкривши шлях для поширення рослин та нових видів тварин. Тепер науковцям доведеться враховувати фактори, які вплинули на атмосферу Землі та відкрили шлях для розвитку знайомого нам життя (PNAS, 2018).